Ängsö med Angeliqa Mejstedt
Igår var jag och träffade Angeliqa från vandringsbloggen! Det var bara vi från facebook-eventet som var modiga nog att ta oss ut i regnet för att gå Ängsö runt på ca 24 km. Jag hade stekt bananpannkakor och tagit med mig samt en jumboavokado på typ ett kilo! Vi började på den norra parkeringen vid bron, gick till ytterrundan till slottet och åt lunch. Sen ytterrundan till fiskarboden och picknickade i deras lada. Sen gick vi innerrunda tillbaka hela vägen upp via slottet. Det blev lite kritiskt några gånger när vi kom ifrån leden (ingen av oss hade jättebra lokalsinne) men det löste sig alltid. Jag började tracka min runkeeper men mobilen dog efter 9 timmar och 21,7 km. Vi gick från parkeringen klockan 09 och kom tillbaka 19. Sen fikade vi och åt kanske 2,5 timmar(?) Så i alla fall runt 8 timmar vandring med 8 kg i min Kajka. Regnet upphörde väldigt sällan och benen blev blöta men vi var glada ändå! Underbart sällskap :) Jag lärde lite om olika träd och växter, vi fick syn på vita orkideen Nattviol och såg ett litet svart lamm/fårvalp på en sten sträcka på sig och bräka så sött. Fick lukta på underbara jasminblommor och äta ärtskott från en ärt-åker. Måste komma tillbaka och frossa i sockerärtor när de växt klart.
Det är så kul att gå med någon som är lika naturintresserad, vi ser olika saker som vi inte hade sett ensamma. Jag fick bland annat se ett träd som hade växt ihop med en sten och höra historier om området.
Sen skjutsade jag Angeliqa till Irsta och åkte hem. Somnade ovaggad igår om man säger så! Och idag inväntar jag träningsvärken :) Bildbomb!
 
 KARTAN: